Čechy zajímá udržitelnost e-shopů a opravitelnost výrobků, řeší i jejich uhlíkovou stopu

Ukázal to nejnovější celorepublikový výzkum agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti, který zkoumal aktuální trendy chování spotřebitelů v době ekonomické nestability a po dvouleté pandemii.

„Průzkum mezi českou populací nám ukázal, že nákupy oblečení a obuvi v e-shopech jsou doménou mladých, a právě pro ně se i udržitelnost e-shopů postupem času stává důležitější a častokrát rozhodující při koupi jakéhokoli nového produktu. Zároveň udržitelnost produktů, tedy i dodavatelských řetězců, podmínky pro zaměstnance ve výrobě nebo dopad na životní prostředí, bere aspoň někdy při nákupu v potaz 65 % Čechů,” vysvětluje Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

Dodává, že k tomu doplňují další důležité faktory – recyklovaný nebo recyklovatelný materiál, prodej za férovou cenu a opravitelnost, udržitelnost e-commerce zajímá spíše ženy. Pro 40 % Čechů je důležité, zda se e-shop chová udržitelně, a 33 % se aspoň někdy zajímá o ocenění e-shopu v oblasti udržitelnosti. Stále však zůstává mnoho prostoru k edukaci, protože více než pětina zákazníků se s informacemi o udržitelnosti e-shopů dosud nesetkala.

„Doručování v recyklovaných nebo dříve použitých obalech by uvítaly téměř dvě třetiny kupujících. Pokud k tomuto kroku e-shop přistoupí, je důležité to správně odkomunikovat k zákazníkům – jako vědomý krok pro snížení množství odpadu. Ideálně dát zákazníkům možnost vybrat si, v jakém balení chtějí zboží dostat,“ vysvětluje Tereza Horáková, specialistka Ipsos pro výzkumy z ESG oblasti. Více než třetina zákazníků by chtěla aspoň u některých kupovaných produktů znát jejich uhlíkovou stopu, proto se ji chystá měřit i e-shop Nakup na Dobro u vlastní produktové řady, a zároveň u nich udržovat co nejkratší dodavatelský řetězec.

O výzkumu:
Výzkum realizovala výzkumná společnost Ipsos v květnu 2023 na reprezentativním vzorku populace ČR ve věku 18–65 let o velikosti 1 001 respondentů. Výzkum probíhal online.

Odkaz na výzkum ZDE