Příběh značky Samurai
Kultura přípitku provází lidstvo po staletí – ať už u královských hostin, rodinných oslav či přátelských setkání. Symbolizuje slavnostní okamžik, sdílení a pocit sounáležitosti. Zatímco tradičně saháme po alkoholu, značka SAMURAI přinesla do této kultury zásadní inovaci: přípitek, který má styl i rituál, ale bez kapky alkoholu. Ještě jste neměli tu čest ochutnat?
Nápad, který zněl bláznivě
Před téměř deseti lety přišel čajový expert Jaromír Horák s myšlenkou, která tehdy zněla téměř bláznivě – vyrobit nealkoholického čajového panáka. Horák se už dlouhá léta věnoval čaji, patřil mezi největší odborníky v Česku, byl prvním Evropanem přijatým do World Tea Union a založil i Čajomír Fest, největší čajový festival u nás. S čajem měl obrovské zkušenosti i vášeň. Teď ale chtěl udělat něco úplně nového – nápoj, který se bude pít jako panák, ale bez alkoholu.
Zrod značky Samurai Shot
Oslovil svého kamaráda Martina Solničku, aby s ním zkonzultoval, zda může mít takový nápad obchodní potenciál. „Upřímně, zprvu mě to moc nenadchlo. Představa, že by si někdo objednal v baru nealkoholického panáka, zněla spíš bizarně,“ vzpomíná Martin Solnička, jeden ze zakladatelů značky SAMURAI. Barmani a hospodští si podle něj tehdy většinou ťukali na čelo a ptali se: „K čemu by to bylo?“
Zlom ale přišel na oslavě narození syna společného kamaráda. „Byla to klasická rodinná oslava, hodně lidí přijelo autem rovnou z práce a při přípitku si většina musela připíjet jen vodou nebo limonádou. V tu chvíli mě napadlo, že kdyby existovala varianta nealkoholického panáka, něco stylového, co má rituál i chuť, každý by si to určitě rád vyzkoušel,“ říká Solnička. Po této zkušenosti se oba dohodli na společném podnikání a založili novou firmu.
Tak vznikla firma Samurai Shot a e-shop www.drinksamurai.cz. Její produkt byl v té době naprostý unikát – koncentrovaný čajový extrakt, který obsahoval přirozený čajový thein. Na rozdíl od kávy nebo energy drinků měl jemnější a vyrovnanější účinek: dokázal povzbudit, zlepšit soustředění a dodat energii, ale bez nepříjemného propadu, který přichází po běžném kofeinu. Čajový panák se dal pít na ex, ale i pomalu vychutnávat nebo míchat do koktejlů.
Cesta ke slavnostnímu nápoji
Začátky však nebyly jednoduché. „Když jsme oslovovali bary a restaurace, většina nechápala, proč by si někdo měl dát panáka bez alkoholu. Bylo to něco, co v té době na trhu vůbec neexistovalo,“ popisuje Horák. Přesto se nevzdali a vytrvali. A s tím, jak společnost začala klást větší důraz na zdravý životní styl, začali lidé hledat alternativy k alkoholu i tradičním energetickým nápojům. To, co se dříve zdálo nesmyslné, najednou začalo dávat smysl.
Samurai Shot si našel své fanoušky nejprve mezi lidmi, kteří měli blízko k čaji nebo ke zdravému životnímu stylu. Postupně se o něj začaly zajímat i firmy, sportovci nebo studenti. Panák, který „nakopne, ale přitom si zachovává rituál přípitku“, se ukázal být využitelný v mnoha situacích. Čajový thein se stal jasnou výhodou – energii dodával jemněji než káva a účinek trval déle než u klasických energy drinků.
Od pionýrů k silné značce
S růstem značky přišla i snaha nabídnout něco slavnostnějšího – nápoj, který umožní lidem připít si na oslavy stylově, ale bez alkoholu. Tak vznikl sekt Geisha Velvet. Jeho vývoj ale nebyl jednoduchý. „Než jsme ho správně vyladili a naučili se nasycovat bublinkami, chutnal spíš jako limonáda,“ vzpomíná Horák. A tak se zrodila i krátkodobá odbočka – točená limonáda z pravého čaje s názvem Lim-ča. Tu si lidé rychle oblíbili, jenže distribuce sudů pro gastronomii byla složitá a logisticky náročná. Po krátké zkušenosti se firma rozhodla soustředit na hlavní myšlenku – čajové panáky a sekt Geisha Velvet – a netříštit síly.
Po několika letech na trhu si zakladatelé uvědomili, že pokud chtějí posunout značku dál, potřebují silného partnera. V roce 2024 se podařilo najít investora, který nejen věřil v příběh značky, ale sdílel i její hodnoty. Stal se jím podnikatel a mentor Václav Tomanec, který do firmy vstoupil jako majoritní vlastník. Přinesl nejen kapitál, ale i zkušenosti s rozvojem značky a moderní marketingový přístup. Díky tomu mohl Samurai Shot projít rebrandingem – ze Samurai Shotu se stal SAMURAI – a připravit se na další expanzi.
Dnes se značka ohlíží za cestou, která je příkladem vytrvalosti a přesvědčení. Od nápadu, kterému se lidé smáli, přes nekonečné vysvětlování barmanům, až po to, že se její produkty objevují na významných akcích, ve firmách a oslavách po celé republice. SAMURAI se stal symbolem toho, že i malý nápad může vyrůst ve značku, která mění zvyky lidí a nabízí jim alternativu, kterou předtím neměli.
„Když jsme začínali, nebylo jednoduché vysvětlit, proč by si měl někdo dát nealkoholického panáka. Dnes už ale vidíme, že to lidé chtějí a že v tom nacházejí smysl. A díky novému investorovi máme před sebou další kapitolu, která bude ještě zajímavější,“ uzavírá Martin Solnička.
SAMURAI - značka, která mění kulturu pití.
Dnes je SAMURAI víc než jen nápoj – je symbolem nové kultury pití. Umožňuje slavnostní přípitek bez alkoholu, nabízí alternativu pro řidiče, sportovce i studenty a přináší rituál, který lidi sbližuje a dodává okamžiku slavnostní kouzlo – podobně jako tradiční přípitek.
